Leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog!
Ik ben Miriam van Schijndel. Mijn meisjes achternaam is Vogels, vandaar mijn haakpseudoniem Birdie*
Ik kom uit een creatieve familie, op het gebied van textiel. Mijn oma (ze leeft helaas niet meer) naaide en breide zowat haar hele garderobe. Mijn moeder naait, breit, haakt en borduurt al haar leven lang. Mijn kindergarderobe was ook voor een groot deel door mijn moeder gemaakt, zelfs bijna al mijn poppenkleertjes!
Zelf heb ik veel van mijn moeder geleerd en ik heb ook samen met naar naailessen gevolgd, voor de "kneepjes" zal ik maar zeggen.
Tot het moment kwam dat mijn twee jongens geen zelfgemaakte kleding meer wilden. Ik heb nog een paar kledingstukken voor mezelf genaaid, maar dat was het toch niet.
Kort nadat ik stopte met de naailessen begon het natuurlijk weer te kriebelen. Haken werd het. Als kind van mijn moeder geleerd maar lang niks meer mee gedaan. Dus op naar de bieb voor een haakboek. Bolletje katoen en een haaknaald gekocht en hop, haken maar.
Met als resultaat de vele creaties die je op mijn blog kunt zien. Veel dingen zijn gemaakt naar aanleiding van bestaande patronen maar ik maak er ook een sport van om zonder patroon te maken wat ik zie.
Kijk maar eens even rond en doe vooral veel inspiratie op.
Veel plezier op birdie*haakt!

zaterdag 21 juni 2014

Zomersjaaltje

Een heerlijk zomersjaaltje in frisse kleuren.Lekker dun en luchtig en gehaakt van Phildar Coton 3, mijn favoriete haakgaren.
Het is een heel makkelijk patroon dus lees dit even door en kijk goed op de foto's, dan gaat het je zeker lukken!

Elke toer wordt afzonderlijk gehaakt. Dus je begint elke toer met een nieuwe draad en knipt de draad aan het einde van de toer weer af. En om nou te voorkomen dat de sjaal toch nog een voor- en een achterkant zou krijgen, heb ik in heen en weer gaande toeren gehaakt. Dat wil zeggen: Je hecht de nieuwe draad aan, aan de kant waar je vorige toer geëindigd is.
Het middenstuk van de sjaal is telkens hetzelfde patroon.
De uiteinden zijn verschillend en helemaal willekeurig van lengte, je moet zelf even kijken wat je het mooist vindt. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alle eindjes even lang te maken.
Verder hebben sommige uiteindjes een bloempje, andere niet. Sommige bloempjes heb ik vastgemaakt aan 2 draden om te voorkomen dat ik al te veel eindjes krijg. Kijk maar op de foto's.





ZO MAAK JE DEZE SJAAL:
Ik heb naald 3,5 gebruikt en ben begonnen met een toer grijs van 400 lossen. Met mijn  garen is dat een lengte van ruim 2 meter. Let er op dat door het haken je lengte wat korter wordt.
Aan het einde van de 1e toer heb ik een bloempje gehaakt, als volgt:

BLOEMPJE
- haak 5 vasten in de 2e losse vanaf de naald, eindig met een halve vaste in de 1e vaste
- haak 9 vasten in de ring van 5 vasten, eindig met een halve vaste in de 1e vaste.
- haak 2 lossen en vervolgens 2 stokjes in de volgende vaste. Haak 2 lossen en haak een halve vaste in dezelfde vaste. Het eerste bloemblaadje is klaar.
- *haak een halve vaste in de volgende vaste, dan 2 lossen, dan 2 stokjes in de volgende vaste, dan 2 lossen en een halve vaste in dezelfde vaste*
- herhaal nog 3x van * tot * en hecht af.

Begin met een nieuwe draad, aan de kant van het bloempje. Haak een aantal lossen, zoveel als de lengte die je wilt als uiteinde/beginnetje. Nu komt het eigenlijke patroon:

HET BASISPATROON
Het basispatroon herhaalt zich als volgt: *1 stokje, 1 losse, 1 stokje, 1 losse, 1 stokje, 12 lossen*
Wat tussen de sterretjes staat herhaal je tot (bijna) het einde van de toer, naar keuze.






Hecht nu weer aan deze kant aan met een nieuwe draad. Begin met een aantal lossen naar keuze. Volg weer het basispatroon, maar let op dat de stokjes nu midden tussen de stokjes van de vorige toer komen. Dat wil zeggen dat het 1e stokje telkens in de 4e losse na het laatste stokje van de vorige toer komt.
Kijk goed op de foto's, dan wordt het je vanzelf duidelijk.

Wissel het aantal gewone uiteinden en uiteinden met bloempjes af naar keuze. Ook het aantal toeren bepaal je zelf.

Veel plezier met haken en met het dragen van dit heerlijke sjaaltje!




8 opmerkingen:

  1. Dank je wel, deze ga ik zeker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spannend wil er vandaag aan gaan beginnen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig...bedankt voor het patroontje. Ben nu zelf ook bezig om er één te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi. Mag ik vragen hoeveel garen je hiervoor gebruikt hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor het delen van dit leuke patroon. Zelf heb ik een effen versie gemaakt van gemerceriseerd katoen in lila/paars met de bloemetjes vastgezet aan het uiteinde, dus niet bungelend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oja, en gehaakt met naald imra 4 op 500 lossen. Gewicht is 47 g.

    BeantwoordenVerwijderen