Leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog!
Ik ben Miriam van Schijndel. Mijn meisjes achternaam is Vogels, vandaar mijn haakpseudoniem Birdie*
Ik kom uit een creatieve familie, op het gebied van textiel. Mijn oma (ze leeft helaas niet meer) naaide en breide zowat haar hele garderobe. Mijn moeder naait, breit, haakt en borduurt al haar leven lang. Mijn kindergarderobe was ook voor een groot deel door mijn moeder gemaakt, zelfs bijna al mijn poppenkleertjes!
Zelf heb ik veel van mijn moeder geleerd en ik heb ook samen met naar naailessen gevolgd, voor de "kneepjes" zal ik maar zeggen.
Tot het moment kwam dat mijn twee jongens geen zelfgemaakte kleding meer wilden. Ik heb nog een paar kledingstukken voor mezelf genaaid, maar dat was het toch niet.
Kort nadat ik stopte met de naailessen begon het natuurlijk weer te kriebelen. Haken werd het. Als kind van mijn moeder geleerd maar lang niks meer mee gedaan. Dus op naar de bieb voor een haakboek. Bolletje katoen en een haaknaald gekocht en hop, haken maar.
Met als resultaat de vele creaties die je op mijn blog kunt zien. Veel dingen zijn gemaakt naar aanleiding van bestaande patronen maar ik maak er ook een sport van om zonder patroon te maken wat ik zie.
Kijk maar eens even rond en doe vooral veel inspiratie op.
Veel plezier op birdie*haakt!

donderdag 13 november 2014

Wintersetje: sterrensteek col en wanten

Voor mijn nichtje van 13 gemaakt, deze col en wantjes. Helemaal eigen ontwerp, zelfs de wanten!



Wat heb je nodig?

- 2 bollen Saskia van de Wibra (je gebruikt van de tweede bol maar een beetje)
- Restje neongaren (ik had alleen neonkleurig katoen, dit heb ik met dubbele draad gehaakt)
- Naald 5 en 7
- 5 kleine of 3 grote knopen voor de col en 2 knopen voor de wanten

De gebruikte steek is de sterrensteek of de "star stitch"
Ik heb hem van YouTube: 

Voor de neonkleurige rand heb ik de kreeftensteek gebruikt:




Als je nog niet bekend bent met deze steek, gewoon even rustig de filmpjes af kijken en dan heb je het door. Zoals gewoonlijk is het niet moeilijk, als je maar weet hoe het moet! ;-)

Voor de sterrensteek haak je een aantal lossen dat deelbaar is door 2 (dit bepaalt het aantal sterren), met 4 lossen extra. 
En elke rij sterren bestaat uit 2 toeren, zeg maar de onderste helft en de bovenste helft van de ster.

Deze col is als lange lap gehaakt en daarna aan elkaar genaaid. Je haakt deze steek als het ware van bovenaan beneden.
Lengte en breedte: 66 cm lang en 30 cm breed.
Dit verandert natuurlijk als je ander garen gebruikt, dat moet je zelf even bekijken.


DE COL

* 40 lossen haken met naald 7, met grijs Saskia garen
* haak 23 rijen van 18 sterren. Dit zijn dus eigenlijk 46 toeren! Laat een hele lange draad hangen om straks de col mee dicht te naaien.
* voor de rand heb ik eerst een rij vasten rondom gehaakt met hetzelfde garen maar wel met naald 5 omdat het anders wat gaat "lubberen". De hoeken heb ik wat afgerond, dat vond ik mooier.
* ga dan verder met de neonkleur en de kreeftensteek, in elke vaste één.


Naai tot slot de col dicht en naai de knopen er op. De knopen heb ik met neon er op genaaid, dat vond ik mooi!




DE WANTEN

De wanten worden in 2 delen gehaakt: de boord en de want zelf.

Voor de boord haak je met naald 5 15 lossen, en dan 20 toeren van 14 vasten in de achterste lussen.
De boord is ongeveer 9 cm breed en 15 cm lang.
Haak er twee en laat bij beiden een lange draad hangen voor het vastnaaien straks.

Voor de want haak je met naald 7 28 lossen. 
* haak 2 rijen van 12 sterren. Dat zijn dus eigenlijk 4 toeren!
* in de volgende toer komt het gat voor de duim: haak 8 sterren, sla 6 vasten over en haak nog 1 ster.
(NB: voor de linker want draai je dit om: je haakt 1 ster, slaat 6 vasten over en haakt vervolgens 8 sterren)
* de volgende toer (en dat is dan de bovenste helft van een 9 sterrenrij) begin en eindig je met een extra half stokje.
* daardoor heeft de volgende toer 10 sterren. Haak er ook de bovenste helft van deze 10 sterren.

Naai nu de boord onderaan de want (dwars). Doe dit niet te strak. Naai vervolgens de hele zijkant dicht.
Voor de afwerking heb ik nu met naald 5de neonkleur direct aan de want gehaakt, zonder eerst een rij vasten met grijs te haken zoals bij de col. Naai een knoop aan de buitenkant.

Deze wanten hebben de maat van een 13 jarig meisje Ik denk dat een volwassene met kleine handen deze ook aan kan. Mij zitten ze iets te strak, maar ik heb best wel brede handen. Voor mezelf zou ik dan ook 1 ster extra haken. Dat betekent dat je 2 extra toeren boord haakt, en 2 extra lossen opzet voor het sterrengedeelte.

Heel veel succes!!





3 opmerkingen:

  1. Mooie set! Daar is je nichtje vast heel blij mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke patroontjes Birdie, ik heb van enkele de link op mijn haaksite gezet (Corry's Haak/Brei-en Knuffelhoek) dankjewelvoor al dit moois...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe meerder ik de stersteek voor mouwen van een vest of kan dit niet b3dankt alvast

    BeantwoordenVerwijderen